اولین و تخصصی ترین پایگاه خبری گل آرایی در ایران با نام بوی گل راه اندازی شد .

اخبار مهمبازار گلصنعت گلمصاحبه

مقام نخست تولید و صادرات گل محمدی و گلاب جهان در اختیار ایران

نامگذاری ۲۰ اردیبهشت روز «گل محمدی و گلاب» در تقویم رسمی کشور

مقام نخست تولید و صادرات گل محمدی و گلاب جهان در اختیار ایران

بوی گل -گروه خبر: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی درباره آخرین وضعیت تولید گل محمدی و تولید گلاب و اسانس آن در کشور گفت: اراضی زیر کشت گل محمدی از ۱۹ هزار هکتار سال ۱۳۹۶ در پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: در این مدت سطح زیر کشت ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد و میزان تولید گل محمدی نیز با رشد بیش از ۸۸ درصدی با استفاده از دانش نوین و پشتکار تولیدکنندگان، به رقم ۶۸ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است. زینلی ، بر اشتغال زایی مناسب مزارع گل محمدی تاکید کرد و افزود: ۱۵۰ نفر روز برای تولید یک هکتار گل محمدی و طول کل زنجیره ۲۰۰ نفر روز کار می برد که در مجموع ۶ میلیون و ۲۰۰هزار نفر روز برای تولید ۶۸ هزار و ۲۰۰ تن گل محمدی به کار گرفته می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۱۹ تن گل برگ و غنچه به کشورهای مختلف صادر شد، ادامه داد: با این صادرات ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که نسبت به سال پیش از آن(۱۴۰۱) از نظر وزنی ۵۱ درصد و از نظر ارزش ۲۴ درصد افزایش داشته است. زینلی گفت: در بخش گلاب هم در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۸۵۲ تن صادرات داشتیم که نسبت به رقم یک میلیون و ۶۳ تن سال ۱۴۰۱ در بخش گلاب ۱۵.۵ درصد افزایش صادرات وجود داشته است.. وی توضیح داد: گردش مالی گل محمدی و رُزهای معطر در جهان ، حدود ۲.۵ میلیارد دلار و اندازه این بازار در کشور ما حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که بیشتر آن در داخل کشور در قالب گلاب و غنچه و اسانس عطر و ترکیبات مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود .

زینلی افزود: از این رقم حدود ۴ درصد آن به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر می‌شود و اگر تولید گل محمدی و گلاب در ایران انجام نمی شد با توجه به میزان مصرف سالانه می‌بایست حدود ۲۴۰ میلیون دلار گل محمدی و گلاب واردات کشور می شد. مجری طرح ملی گیاهان دارویی با اشاره به اینکه تنها ۱۰ درصد بازار جهانی گل محمدی در دست ایران است افزود: این در حالی است که ایران از نظر سطح زیر کشت در جهان اول است اما به دلیل مصرف داخلی بالا، عمده تولیدات در داخل مصرف می‌شود. مجری طرح ملی گیاهان دارویی با استقبال از نامگذاری ۲۰ اردیبهشت روز «گل محمدی و گلاب» در تقویم رسمی کشور افزود: با برگزاری جشنواره‌های ویژه در سراسر کشور ضمن ارزش نهادن به این محصول و فرهنگ سازی ارزش غذایی و دارویی، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان شده و بازار بین المللی و ملی گسترش می یابد.
زینلی با اشاره به راه های تقویت تولید اسانس روغن گل محمدی در ایران افزود: هم اکنون در ایران ۵۰ فرآورده از گل محمدی تولید می شود، در حالیکه این رقم در سطح جهانی بالغ بر ۱۳۰ فرآورده است که در راستای توسعه صنعت فرآوری باید با شرکت‌های بزرگ جهانی تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی همکاری نزدیکتری داشته باشیم تا فرآورده های وارداتی هم در آینده در داخل تولید شود. مجری طرح ملی گیاهان دارویی در ادامه بر ضرورت کسب تجربه از کشورهای موفق در صنایع تبدیلی اسانس گل و تولید انواع فرآورده‌های گل محمدی تاکید کرد .
زینلی ، افزایش میزان عملکرد تولید گل محمدی در واحد سطح از طریق نوسازی، بازسازی، جوان‌سازی باغات و تغییر رقم را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و افزود: این رقم اکنون بیش از ۳ میلیون تن در هکتار است که دستیابی به تولید ۴ تن گل محمدی در هکتار را هدفگذاری کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

مجری طرح ملی گیاهان دارویی یادآور شد:استان‌های اصفهان، کرمان، کرمانشاه،فارس و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید این گل تقریبا در سراسر کشور انجام می‌شود. زینلی ، در همین حال تغییر راهبرد، هدف گذاری‌های جدید، بررسی ظرفیت‌ها، نیازها و الزامات را از اهداف دیگر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: فعالان این عرصه به سمت فرآوری گل تازه رفته‌اند که تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر شده و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دم‌نوش گسترش چشمگیری داشته است. وی گفت:سمت و سوی گلاب‌گیری عمدتاً به سمت تولید اسانس و فرآورده‌های غذایی و دارویی و تولیدغنچه سوق داده شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، پایلوت اسانس گل محمدی را برای دستیابی به استانداردهای بالای تولید طراحی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اکنون چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی و اسانس است،ادامه داد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته ، متضرر نشود و بهره‌وری افزایش یابد.
زینلی با بیان اینکه در دفتر گیاهان دارویی برای ۱۵ محصول استان معین انتخاب شده ، افزود: برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا